Zgodnie z krajowymi i międzynarodowymi przepisami sanitarnymi każdy produkt spożywczy wprowadzany do sprzedaży musi mieć określony termin przydatności do spożycia. Chroni to konsumentów przed spożywaniem zepsutej i potencjalnie niebezpiecznej żywności, która mogłaby się negatywnie odbić na ich samopoczuciu i zdrowiu. Określenie realnego terminu przydatności do spożycia pomaga również w budowie wizerunku marki, jako podmiotu godnego zaufania i dostarczającego wartościowe produkty na rynek. W ustaleniu tego okresu pomagają analizy terminu przydatności, znajdujące się m.in. w ofercie naszego laboratorium.
Analizy terminu przydatności – jak poprawnie wykonać?
Na okres, w jakim oferowana konsumentom żywność będzie bezpieczna do spożycia, składa się kilka czynników. Między innymi uzależnione jest to od formy, w jakiej jest ona przechowywana – zamrożony, suszony, chłodzony, wędzony, etc. Również zastosowane konserwanty i sposoby zapobiegające psuciu się produktów mają wydatny wpływ na spowolnienie tego procesu – np. pakowanie próżniowe czy w opakowaniach z azotem wydajnie zwiększają czas przydatności do spożycia. Jeśli chcesz więc określić dokładny termin, to badanie powinno dotyczyć produktu dokładnie w takiej formie i w takim opakowaniu, w jakim będzie oferowane klientowi końcowi. Tylko wtedy można mieć pewność, że wyniki będą rzeczywiście określały przydatność do spożycia w konkretnym przypadku.
Z Alab Żywność wykonasz profesjonalne analizy terminu przydatności
Zlecając na badanie swojego produktu – w formie i opakowaniu końcowym – możesz liczyć na fachowe określenie jego przydatności do spożycia. Zbadamy, jak zachowuje się on wraz z upływem czasu, pod względem mikrobiologicznym, sensorycznym i fizykochemicznym oraz pomożemy Ci w określeniu, w jaki sposób można poprawić parametry jego produkcji czy pakowania, aby okres ten uległ wydłużeniu. Niekiedy wystarczy relatywnie niewiele, aby osiągnąć satysfakcjonujące wyniki. Przełoży się to również na wymierne zyski osiągane przez Twoją firmę – oznacza to mniej zwrotów ze sklepów oraz chętniejsze sięganie po oferowane przez Ciebie produkty.